петък, 30 декември 2011 г.
Образованието на белия човек
"... Вие, които се толкова мъдри, трябва да знаете, че различните народи гледат по различен начин на едни и същи неща. Затова вие трябва да разберете правилно това, че понякога мнението на белите за образованието се различава от нашето разбиране. Ние вече го проумяхме.
Неколцина от нашите младежи получиха възпитание във вашите колежи. Те бяха научени на всичките ви науки; когато обаче се върнаха при нас, съвсем не умееха да тичат, нямаха понятие за това как да оцелеят в горите, не можеха да издържат на глад и студ. Те не знаеха как да построят колиба, да хванат елен или да убият враг. Те не говореха добре нашия език.
Вече не можеха да бъдат нито ловци, нито воини, нито съветници - те не ставаха за нищо.
Но ние сме ви благодарни за любезното предложение. И макар че се отказваме от него, нашата признателност не намалява от това.
Ако джентълмените от Вирджиния решат да изпратят при нас някои от синовете си, ние, за да изразим своята благодарност, ще положим всички усилия за тяхното образование, ще ги учим на всичко, което знаем и ще направим от тях истински мъже".
Думи на вожда на Онондага Canassategо, произнесени през 1744 г. при сключване на договор между Лигата и англичаните в Ланкастър, Пенсилвания.
"Моето училище е Дългия Дом. Учители ми бяха
старейшините. Вашите училища не преподават духовност. Вие се учите как да си намерите работа, да изкарвате пари и да въртите бизнес, но не научавате за мястото на Създателя в света и за своя път към него. Дори не знаете да отидете на църква, защото има толкова много разновидности, че се чудите коя е правдива. Братът на Създателя ги е разбъркал и размешал...
За какво ви е обучение, когато ще настъпат времена, в които парите няма да са от значение? За каква работа може да става въпрос, когато храната няма да може да се купи с пари. Тогава хората ще се завърнат към земеделието. Това е, което виждам!"
Леон Шенандоа, Онондага
-------------
Днешният свят изисква от теб да култивираш съвсем други качества и ценности- за да успееш в работата си ( с която се изчерпва и целият смисъл на живота според сегашните разбирания) от теб се иска да си нахален и безочлив, да се вреш навсякъде и във всичко, да си амбициозен до степен вманиаченост, да си егоист и безсърдечен и най-вече ДВУЛИЧНИК.
Ако си добър, значи си мекушав и слаб, ако си прям и честен, често оставаш неразбран. Ако не се стремиш към това, към което другите се стремят, значи си неудачник или перко. Днес под мъжество се разбира не да показваш кой и какъв си, а да не разкриваш какъв страхопъзльо и слабак си в действителност. Да си мъж е да си с изкуствено напомпано самочувствие, скриващо куп комплекси и низости. Няма да казвам кои са днешните идеали за мъжа и защо такива хора стимулират мъжкото в себе си с луксозни коли и шафранени гащи.
Адски лишени сме от живот, който сам по себе си да ни възпитава правилно, сиреч такива каквито Създателят е иска да бъдем. А каквото и да си говорим Природата възпитава.
Нещо повече сега сме в пъти по-разглезни и неопитни отпреди. Всъщност какви стойностни качества придобиваме, живеейки в града в контакт с днешното общество - качеството адаптивност може би. Гъвкавост и разтегливост като тази на плужека, така че да се промушваш и измъкваш от всяка ситуация. Е, да адаптивини сме, но то това е присъщо и на паразитите, и хлебарките и плъховете.
Това за което говори вождът Канастаго и Леон Шенандоа е факт.
Преди време четох проучванията на някой си д-р Лоуранс ( ако се не лъжа). В продължение на години той наблюдавал до какви промени води западната образователна система сред туземните народи.
Какви се получавало?
Преди да започне образователната кампания, хората от туземните общества живеели в разбирателство и мир с ниска, почти нулева степен на престъпност. Всичко се споделяло за общото благо, разпределяли се по равно както бремето от труда, така и плодовете от него. В повечето случаи д-р Лоурънс наблюдавал едно здраво и стабилно общество, водени от своите закони и морални ценности.
След като белите започнели да ограмотяват и превъзпитават местните жители, картинката се изменяла драстично при абсолютно всички племенни общества.
Престъпността стигала нечувани нива. Изучилите се хора изхитрели. Научили се как да манипулират другите, как да изкяруват от тях, като работят по-малко. Разбили се семейните и родови устои. Традициите били осмивани и пренебрегвани от самите тях. Хората станали все по-големи индивидуалисти и егоисти. Нямало общо благо, нямало народ - всеки си правел оглушки, ако нямало лична изгода. Стигало се до разпад на традиционното общество и създаване на ново по модел на заобикалящият ги "бял свят".
Така д-р Лоуранс установил,че европейската образователна система не прави хората по-добри, а по способни да се конкурират с другарчетата си и да ги експлоатират. Доказва, че образованието в този му вид е било създадено с цел превъзпитание и контрол. Или както пише Джон Гатоу в книгата си "Затъпяване - скритата цел на държавното образование": "Училището върши своята работа по перфектен начин, създавайки хора, които са физически, интелектуално и емоционално зависими от корпоративните институции по отношение на доходите, самооценката и стимулите си. Тези хора „се чувстват социално значими в живота единствено благодарение на производството и консумацията на материални блага.”
„Училищните мрежи обсебват 50% от времето на децата, принуждават ги да го споделят единствено с деца на същата възраст, изискват от тях да започват и спират работа при подаване на звуков сигнал, налагат на хората да мислят за едно и също нещо по едно и също време и по един и същи начин, класифицират ги така, сякаш са зеленчуци.”
Ето и още от книгата на Гатоу, чудесно представена от Христо Блажев в блога му Книголандия:
Джон Гатоу е преподавал 30 години на деца от всякакви прослойки – от имигрантите в гетата до „елитни” паралелки в Манхатън. Според него разлика няма – децата навсякъде влизат в училище с неограничени възможности и излизат маркирани, уеднаквени, одобрени за употреба в обществото. Той маркира 7 зловещи неща, на които се учат децата:
1. Объркване. Всичко, което се учи, е извадено от контекст и цели разрушаване на естествените връзки в реалността.
2. Класова принадлежност. Децата са номерирани, подредени, с ясно място и задачи – никое не бива да се изплъзва от тази рамка.
3. Равнодушие. Гатоу обяснява, че смяната на часовете има за цел да научи децата да не се интересуват от нищо задълбочено – вместо това трябва да умеят да се „включват и изключват като с електрически ключ.”
4. Емоционална зависимост. Училището използва богат инструментариум от награди и наказания, за да научат децата да подчинят волята си на предопределената от властта йерархия.
5. Интелектуална зависимост. Добрите ученици чакат учителят да им каже какво да правят. Всички важни решения се взимат от експерт, който знае кое как се прави. Така се формира послушното общество.
6. Условна самооценка. Училището учи децата, че тяхната ооценка трябва да зависи от нечие експертно мнение, а не от личното себеусещане.
7. Няма къде да се скриеш. И накрая децата знаят, че са под непрекъснат надзор, че са постоянно наблюдавани. Няма нито лично пространство, нито лично време. Да се учат овреме.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Нямаш си на представа колко са прави индианците. Радвам се, че на този свят има останали хора, които да мислят като мен. Респект - правиш невероятен блог.
ОтговорИзтриванеБлагодарско!
ОтговорИзтриванеДобро четиво. Поздравления за автора! :-)
ОтговорИзтриванеЗабележително! Неопровержими истини! Само човек, който криви душата си, може да ги оспорва!
ОтговорИзтриване