четвъртък, 1 май 2014 г.

1-май и индианците (1th May and the Indians)

     
      Каква е връзката между 1 май и по-горната картинка? Ами това, че коренните народи на Америка са първите първомайци. 

     Или както през 17-ти век Кондиаронк от племето хурон казва на един бял аристократ: "Въпреки цялото ми уважение към теб, скъпи братко, аз те съжалявам до дъното на душата си. Виждам голяма разлика между твоето и моето положение. Аз съм господар на своето тяло, напълно разполагам със себе си, правя това, което харесвам. Аз съм първият и последният сред своя народ, не се боя от никога и завися само от Великия дух.
     При теб е различно - тялото и душата ти са подчинени на заповедите на краля, с теб разполага и губернаторът, ти не си свободен да правиш това, което желаеш. Страхуваш се от крадци, клеветници и убийци и зависиш от безкрайно множество хора, които са по-високопоставени от теб. Това е вярно нали?
     Скъпи братко, аз те съжалявам, затова последвай съвета ми - стани хурон"


     Причината да празнуваме днес е, че група анархисти и синдикалисти в Чикаго се събират на протест за по-добри условия на работа.
     Недоволните настояват за по-високи надници и 8-часов работен ден.
     Решителната демонстрация е насрочена за 1 май 1886 г. Тя е с цел изпълнение на исканията им, но след сблъсък с полицията и частните детективи на агенция "Пинкертън" демонстрантите дават две жертви. Всичко е щяло да свърши дотук, ако на 4-май протестиращите не отвръщат на удара - убити са осем полицаи. 



      
     Евала! Явно властта не те вижда, доде не й извадиш зъркелите... ама не с нож, а с лъжица.
     И след туй хубаво багрене в червено, едно своеобразно алено Холи, се излюпва днешният празник, а комунистите го присвояват, кичат се с ордени и се самопровъзгласяват за "герои на социалния труд".

Няма коментари:

Публикуване на коментар