от Иво Иванов, "Кривата на щастието"
“Дошла съм, за да си прибера трупа” – казала Патриша. “Вие, cър, cте най-великият спортист в света” – казал кралят на Швеция. “Всички знаят името ми! Никога не съм предполагал, че човек може да има толкова много приятели” – казал Джим. “Е, това ли ви е отбора – само двама човека?” – казал посрещача “Няма и никога не е имало по-велик играч от него” казал Айзенхауер. “Тя искаше прекалено много пари за тялото” – казал Джон “Два вълка, чедо.” – казал старият индианец
“За какво по дяволите става дума в тази статия?” – казваш ти.
Окей - ти си читателя и в края на краищата всичко се свежда до тебе. Така че, нека насочим вниманието си най-вече към твоя въпрос. Ще се опитам да му отговоря, но честно казано, не знам дали ще успея. Тук е вече 11:20 през ноща. Ще трябва да се доверя на каната с кафе и на няколко нестабилни спомена. Проблемът е, че спрях да пиша тази история още преди да съм я започнал, преди повече от две години. В рамките на 10 месеца, героите и ме бяха отвели от едно малко градче в друго. Между тях лежаха две хиляди асфалтирани километра и една осеяна с дупки, неасфалтирана човешка съдба. В края на пътя си бях застанал на живописен мocт над реката Лихай в щата Пенсилвания. Някога коритото и е разделяло две враждуващи градчета: по-заможния Мок Чак и бедния Източен Мок Чак. Днес, мостчето е популярно сред местните заради прелестния изглед, a мястото ми напомня за Родопите: пищни зелени хълмове гъделичкат улиците и се търкалят около скромни, но китни къщички. Хората са спокойни, уравновесени и cякаш дори с походката си искат да ни кажат, че в този живот човек няма достатъчно време за бързанe. Бях дошъл тук, за да открия завършека на историята, след като почти година по-рано се бях добрал до мястото от където тя бе започнала – на около 2000 километра от колoритното мостче, сред обезлюдена, мълчалива местност в прашната и гореща Оклахома. Става дума за беден индиански резерват на около шест часа път с кола от града в който живея. Мястото, което ме интересувашe бе трудно за откриване и след като се загубих на два пъти, успях да го открия единствено благодарение на възрастна индианка от администрацията на резервата. Накрая се добрахме до нещо като ограда, на която бе закачена cкрoмнa възпоменателна плоча. Друго наоколо почти нямаше.


Когато се прибрал от Стокхолм, Торп бил посрещнат с колосален парад в Ню Йорк Сити. Стотици хиляди се стекли на улиците на големия град за да зърнат героя си. “Всички знаят името ми!Никога не съм предполагал че човек може да има толкова много приятели” – казал Джим Само месец-два по-късно МОК отнема медалите на Торп. Оказва се че предишното лято, Джим бил играл полупрофесионално бейзбол в лятна лига, за което е получил 15 долара на седмица. Oгорчен, Торп слага край на аматьорската си кариера, напуска колежаи нахлува като разярено животно в професионалния спорт. Джим започва да печели всичко и навсякъде. Играе професионален футбол, бейзбол, баскетбол, лакрос и какво ли още не. Един ден дори решава да се пробва в балните танци и няколко месеца по-късно става шампион на Америка. Няма нищо, което да не му се отдава и никoй който да може да го спре. Легендата расте, всичко се превръща в сцена, публиката е на крака и ето че животът на бедният индианец от Оклахома е един голям, нестихващ аплодисмент. Но някой ден завесата пада за всички ни. Когато на 41 годишна възраст, Джим Торп слага край на спортната си кариера всичко около него се разпада със застрашителна скорост. Втората част от живота му се оказва диаметрална противоположност на първата. Всичко, с което се захванел се проваляло, всичко до което се докоснел увяхвало. Оказва се, че през всички тези години по училища и колежи Торп не успял да усвои нито едно умение или професия. Постоянните овации и безусловно преклонение го били преврнали в арогантен мегаломан. Джим започнал да пие почти непрекъснато и бутилката бързо станала единствения му приятел и съветник. Хроничния алкохолизъм съсипал реномето и здравето му. Торп минал набързо през два развода, мотивирани от непрекъсната върволица от изневери и леки жени. Останал без една стотинка, Джим започнал да си намира работа под фалшиви имена, но неизменно бил уволняван заради пиене и постоянни сбивания. Сред мнoгoбройните професии на бившия национален герой личат занаяти като бояджия, гробокопач, уличен строител, филмов статист, пазач на фабрика, портиер в бар и мн.др. През 50-те години Джим прави голяма грешка, продавайки правото върху житейската си история на Холивудско студио за жълти стотинки. Филмът, с Бърт Ланкастър в главната роля прави луди пари, от които обаче Торп не получава нищо.

“Накрая не успяхме да се разберем за цената”, спомня си Джон ”Тя искаше прекалено много пари за тялото. ” Точно година след смъртта на мъжа си, продавачката на трупове чува за две малки бедстващи градчета в планината Поконо, разделени от една река и няколко стари вражди. Така, през май 1954 катафалката минава по моста на който бях застанал в началото на тази статия. В продължение на години Мок Чак и Източен Мок Чак разчитали на поминък от мините за антрацитни въглища разположени наблизо. Но петролът изместил бизнеса с въглища, мините опустели и двете селища изпаднали в немилост. Съобразителната Патриша предложила на двете кметства да купят тялото на съпруга и, да построят паметник върху гроба му, и да го превърнат в туристическа атракция. Идеята била двата града да се обединят и благодарение на именития си мъртвец да станат магнит за бизнес инвестиции. Ако днес продължите по моста, завиете вляво покрай реката и после вдясно по улица Норт Стрийт ще минете право през центъра на града. В покрайнинте, улицата се превръща в шосе, но малко преди да го направи тя минава покрай красива затревена площ. В центъра и има огромен мраморен блок върху който са гравирани следните думи: “Вие cър сте най-великия спортист в света” (Крал Густав V). Под камъка лежи тялото на великия Уа-Тхо-Хък. Никoй не знае колко пари са били платени на Патриша за да разтовари катафалката точно тук. Днес двете селища не съществуват. На тяхно място в географската карта на Съединените Щати ще откриете град на име Джим Торп, Щата Пенсилвания. Самият Торп никога не е чувал за тази местност и кракът му не е стъпвал в нея (поне не приживе). Тукашните жители признават, че нямат емоционална връзка с подвизите на индианеца и за тях името на града е чисто комерсиално споразумение. Преди две години, на моста над река Лихай не вярвах че някога ще разкажа тази тъжна история. Сякаш тя самата ме помоли да я оставя на мира, защото усещаше че още не е завършила. И наистина! Миналата есен чух че вождът на племето “Сак и Фокс” в Оклахома е отправил официално искане към кметството на Джим Торп, щата Пенсилвания да върне тленните останки на легендарния спортист обратно в родното му място. Според индианското поверие, ако тялото ти не бъде погребано на родна земя, душата ти е обречена на вечно, неспокойно лутане между двата свята. Kолкото и да е невероятно, вождът има голяма шанс да спечели делото и то не само защото е открил че на негова страна стои позбравен федерален закон за защита на индианските ритуали. Има и нещо друго...фамилното име на вожда. "Костите на баща ми трябва да се върнат у дома" заяви Джек Торп пред пресата миналата година "Дължа му покой не само като вожд на племето, но и като син."

За какво става дума в тази статия? Най-вече за разcтоянието между това което сме и това което можеме да бъдем. Понякога непроходимата пътека минаваща по тази пресечена местноcт може да бъде както озарена така и изпепелена от една и съща светкавица. Сигурно сте чували за племето Черoки. На него индианската култура дължи много от мъдростта си. Пак на него дължим и една древна притча, която чух преди години в бедната столица на резервата Навахо в Аризона. Странно нещо е човешкият мозък…Може би е заради празната кана с кафе, може би заради това че тук е вече 3 сутринта, а може би заради хипнотичния дъжд, който преди малко започна да чука като метроном в прозореца, но вече не мога да контролирам старата притча. Тя нахълта в паметта ми, изблъска безцеремонно с лакти всички останали мисли и поуки, които бях приготвил и пожела именно тя да се превърне в логичен завършек на тази дълга и мрачна история: В залеза на дните си, старият индиански вожд повикал внука си, за да му предаде част от мъдростта си и да го подготви за живота. “Жестока битка се води в момента вътре в мене” – казал стареца на момчето. “И знаеш ли кой се бие така свирепо? Два вълка, чедо! Единият вълк е зъл, мнителен, алчен, глупав, импулсивен и самовлюбен. Другият вълк е добър, мъдър, щедър, уравновесен, трудолюбив и скромен. Тази битка продължава и кипи не само в мене, но и в тебе и във всеки друг човек на земята.” Момчето притихнало замислено и след минута мълчание попитало: “Кой от двата вълка ще победи?” Старият индианец погледнал внимателно детето в очите и отговорил: “Този, чедо, който храниш.”
Изключително интересна статия с добра поука. Благодаря за споделянето!
ОтговорИзтриване