понеделник, 11 май 2015 г.

Традиционен индиански лагер 2015 - анонс (Traditional Indian camp 2015)


ДАТИ:

Начало на лагера: 08.08.2015
Край на лагера: 16.08.2015
Отворени за гости дати: 15.-16.08



ПРАВИЛНИК, КАСАЕЩ ЛАГЕРА

1. Период: XVII - XIX век (1600 - 1890 г.)

2. Дрескод – северноамерикански индиански дрехи, аксесоари, регалии, украси и пр. от фиксирания по-горе период. Няма ограничения за културно-географски региони, стига да са автентично представени.

3. Минимално облекло:

а) за мъже: набедреник, колан, одеяло.
(Желателно: мокасини, риза, гамаши...);

б) за жени: рокля, колан, одеяло.
(Желателно: мокасини, гамаши...);

в) същото важи и за децата – според пола и възрастта им.

4. Материали:

а) одеяла: Hudson Bay, Pendleton, войнишки и други идентични или поне възможно най-подобни на използваните от индианците през периода; без родопски одеяла или други с нерелевантни десени или от нетрадиционни материали;

б) кожи: естествени, обработени по някой от традиционните – или поне близък до тях – начини. Допускат се и щавени с химикали, но е желателно да имат максимално прецизен, автентичен вид;

в) платове: (без синтетични материали) вълна, басма, американ, лен и др. характерни за периода.
Очаква се от хората, които притежават необходимия опит и/или имат облекла, мокасини, аксесоари и т.н., отговарящи на гореописаните изисквания, да помагат на останалите в уточняването на критериите, а по възможност – и в различни етапи от изработването на автентични ризи, рокли, гамаши, мокасини и т.н.


5. Оръжия и сечива – от епохата. За оръжия от типа на ножове, томахоци, върхове на копия, остиета на gunstocks и пр. най-подходящи са такива от ръждаема стомана. За битови нужди могат да се ползват съвременни брадви, лопати, триони или ножове от неръждаваема стомана, но след работа да се прибират и да не се държат на видно място.

6. Лагер – северноамерикански индиански жилища от периода: типи, вигвами, заслони, навеси и др.

а) в лагера могат да участват всички, които приемат и спазват посочените тук правила за лагеруване, имат сериозен, дълбок, траен интерес към историята и културите на северноамериканските индианци и не нарушават етичните норми на общуване в самия лагер;

б) периметър на лагера – специално маркиран (чрез флагчета, табелки или по други начини) или обозначен чрез особеностите на самото място (брега на река, края на гора, подножието на хълм и т.н.);

в) преди официалното откриване на лагера той е отворен: в територията му може да се влиза – и през нея да се преминава – във всякакво облекло, да се пренасят багажи в раници, сакове и др.; ако е наложително, може да се влезе и с автомобил;

г) след официалното откриване на лагера в периметъра му се влиза и се пребивава само в облекла според дрескода и се ползват сечива, съдове и пр. (вж. детайлите в другите точки и подточки!) от периода;

д) предварително се уточнява отворен ден за гости (обикновено събота или неделя), в който лагерът може да бъде посещаван от хора в различно от дрескода облекло;

е) във всички останали дни от гостите на лагера се изисква да спазват при посещение (поне) минимален дрескод;

ж) с консенсус се определят почетни гости, които поради уважителни причини не могат да спазят дори минимален дрескод за влизане и престой в лагера;

з) при необходимост от среща на външен човек с човек от лагера последният може да бъде извикан да излезе от периметъра му; само при наистина спешни обстоятелства в периметъра на лагера могат да влязат външни, неспазващи дрескода хора.


7. Управление на лагера:

а) предварително избран вожд на лагера;
б) помощници на вожда – акичита и глашатаи;
в) от всички участници в лагера се очаква да съдействат за успешното му провеждане и добрата му атмосфера.

8. Бит (генерално – без пластмаси и найлони!):

а) вода – наливане, носене и съхраняване в стъклени съдове, идентични или поне близки до тези от периода, дамаджани с естествено плетено покритие, кратуни, емайлирани кофи и други емайлирани съдове, дървени или глинени съдове, мехове, котли, манерки и канчета от епохата... Може да се използват и от алпака (German silver – сплав от мед, цинк и никел), тъй като съдове, прибори и дори украшения от тази сплав са били ползвани от 1770 г. насетне;

б) готвене – подходящи са чугунени, медни (калайдисани), емайлирани или от алпака котли, котлета, тенджери, чайници, котларки (без алуминий!); ковани пиростии и триноги/поставки;

в) прибори за хранене – лъжици, вилици и чинии от дърво, алпака или емайлирани; ножове – индивидуално носени;
г) контейнери за храната (без съвременни фирмени надписи, реклами и пр. по тях!) – брезентови, от американ, лен или друг подходящ като качества и характерност за епохата плат; кожени, тенекиени, дървени кутии, похлупки, сандъци, кратунки за подправки и т.н.

д) спане – одеяла, овчи, еленови и други кожи, рогозки.
По изключение и при необходимост може да се ползват шалтета и спални чували, но прикрити под одеяло, плат, кожа или поставени в специален калъф (примерно от басма или брезент);

д) палене на огън (без запалки!) – с кибрит, ако е сходен с използвания през периода; с чакмаци, лъкови и ръчни свредели, чрез донасяне с лопатки на жарава от други огнища;

е) допълнително осветление (извън това от огъня) – без електрически фенерчета и челници! Свещи (бели: от парафин или восъчни), газени фенери/лампи от епохата, факли;

ж) отпадъци (боклук) – събиране в найлонови пликове, поставени на свой ред в брезентови чували – така че да не се виждат; пликовете периодично се изнасят извън лагера. Накрая се извозват и изхвърлят на определени за целта места (контейнери, сметища и т.н.);

з) миене и къпане – с биоразградими препарати, естествени сапуни, шампоани, пепел, трици и пр., които се съхраняват и пренасят в метални кутии, дървени сандъчета, кожени или платнени торби; 
Паста за зъби – органична или естествена смес от подправки (карамфил, кардамон, сода); крем за бръснене – био, а може и овлажняващ сапун от зехтин. Тоалетната хартия е допустима, но след употреба е важно да се заравя в земята. Без синтетични материали!

и) използване на GSM-и, айфони, смартфони, лаптопи, таблети и пр. – извън периметъра на лагера;

й) използване на фотоапарати и камери – дискретно и с предварителна уговорка. Държат се в традиционни чанти и торби.

к) в периметъра на лагера не се използват каквито и да са часовници, освен старовремски от епохата; идеята е да се премине към Indian Time (не в негативния смисъл на израза!): „по залез“, „по пладне“, „след една лула време“ (около 30 минути), „след две лули“ (около 1 час) и т.н.
Всичко, което като културно-исторически особености е извън определения период, при необходимост се пренася през лагера под одеяло, плат, кожа, в подходяща торба, чанта, чувал!
Лагеруващите във всяко типи, вигвам и др. жилище сами определят какви предмети от съвремието могат да присъстват вътре, но са задължени да не демонстрират наличието им извън жилището, както и да не вдигат стените на типито (вигвама) или по друг начин да показват подобни предмети (съоръжения, инструменти и т.н.), дори и те формално да остават „вътре“ в жилището!

9. Храна и напитки (стремеж към максимална автентичност и в този аспект!):

а) намиране, превеждане на български и прилагане на различни рецепти за традиционни индиански ястия

б) стремеж към придържане към традиционни за периода продукти: месо, брашно, царевица, боб, ориз, картофи и др.;

в) на моменти (по повод или просто по уговорка) общи готвения и угощения;

г) желателно е вафли, бисквити и други сладкиши да не се съхраняват и ползват в съвременни опаковки. Съвременните продукти – консерви, сладки, шоколади и пр. – не бива да стоят на показ, но могат да се складират в дървени или метални кутии, брезентови или други традиционни торби и чанти;

д) на лагера е абсолютно забранена употребата на всякакъв алкохол и други упойващи вещества (марихуана, наркотици)!!!

е) без енергийни напитки (от рода на Shark, Pitbull и др.)!

ж) без безалкохолни от типа на Coca Cola, Pepsi, Fanta, Sprite и пр.; само вода и плодови сокове (налети в традиционни съдове или поне прибрани в торби);


10. Събития:

а) Възможно най-ранно уточняване на датите за лагеруването, мястото и придвижването дотам;

б) Подготовка на лагера на самото място – без дрескод, пренасяне на багажа с раници, сакове, в периметъра могат да влизат и коли (и т.н.)...

в) Официално откриване: събиране на всички в техните най- представителни дрехи и аксесоари, обикаляне на лагерния периметър (4 пъти) с песни; заставане в кръг с ръководителите на лагера в средата; пречистване с дим от сейдж, сладка трева, кедър и пр.; церемониално палене на огън, пушене на Лулата на Орловия Кръг; обясняване правилата на лагера, уточняване на местата за миене и къпане, тоалетните, кои неща не се толерират и т.н.; песни, танци, угощение, разговори...

г) ловна игра

д) ку-игра

е) практически семинари

ж) разучаване на индиански песни и танци (желателно е текстовете – ако има такива – и мелодиите да са предварително разпространени сред хората, които ще идват на лагера);

з) лакрос

и) лекции на свързани с историята и културите на северноамериканските индианци теми

й) разказвачество (истории и легенди)

к) стрелба с лък

л) хвърляне на копие

м) надбягване и други състезания за физически умения;

н) трейдинг (размяна, продаване, купуване) – най-вероятно ще се организира в отворения ден за гости;

о) други...

п) официално закриване на лагера: събиране на всички в техните най- представителни дрехи и аксесоари; съвет-равносметка (разговор за приключващия лагер); пушене на Лулата на Орловия Кръг; общи и индивидуални снимки; танци (Intertribal Dance!), песни, угощение, 

Няма коментари:

Публикуване на коментар