* Отрязването на кожата около теменната част на главата на поваления враг (заедно с косата), в качеството на боен трофей отново е свързано с традиционните разбирания на северноамериканските индианци за личната магическа сила, която, според тези виждания, е особено съсредоточена в косата на човека. Впрочем, това разбиране било споделяно от редица древни народи, населявали Стария свят. Отделен въпрос е, че скалпирането в Северна Америка се е разпространило така широко, „благодарение” на колониалната политика на Англия и Франция през XVIII век, когато и двете страни плащали на своите съюзници-индианци за донасянето на вражески скалпове. Факт е, че в този доходен „занаят” се включили и доста бели – и французи, и англичани.
* Независимо че скалпирането се свързва основно с индианците от Америка Херодот е оставил сведения, че древните скити също скалпирали враговете си. На убитите врагове отсичали главите, скалпирали ги, след което съшивали скалповете и ги окачвали на седлото.(Смята се, че този обичай е типичен за юечжите и аланите, вероятно и за прабългарите, съдейки по изображението на война от Наги-Сцент Миклош, със закачени отрязани глави на седлото).
*Скалпирането определено се извършвало и като акт на отмъщение, а самият скалп бил и доказателство за победата над противника, но основната цел на този индиански военен ритуал си оставало отнемането на неприятелската магическа сила. Когато воините се завръщали от победен поход и донасяли скалпове в лагера, те ги давали на онези жени от племето, които били загубили свои близки във война със съответните врагове. Жените изпълнявали редица ритуали над и със скалповете – включително и прословутия Танц на Скалпа - и въобще се държали почтително спрямо военните трофеи, като в поведението им недвусмислено се откриват елементи на траур. Припомняли се загубите на приятели и роднини в неотдавнашни войни, но се целяло и омиротворяването на духовете на убитите врагове. Самите воини също спазвали някои правила, които силно напомнят траурно поведение. Така например, при хидатса воинът, убил и скалпирал враг, боядисвал цялото си лице черно при завръщането си от военния поход, а вече в лагера обличал най-старите си и неукрасени дрехи, не носел никакви знаци за ранга и заслугите си в продължение на определен брой дни и т. н.

* Някои народи смятали, че няма да се преселят в отвъдното ако са скалпирани, затова винаги били нащрек и пазели скалпа си с цената на живота си.
*Скалпът не винаги се запазвал, понякога бил оставян на бойното поле. Някои го принасяли в чест на слънцето, като го издигали към него с кратка молитва и сетне го оставяли върху бизонска тор. Други го принасяли във вид на жертвоприношение към водата, като го хвърляли в река или поток. Често били окачвани на кол пред типито. Когато запазвали скалпа, най-често го разпъвали на обръч с диаметър около петнайсет сантиметра. Щом изсъхнела, кожата на скалпа се боядисвала в червено или в червено и черно. Обръчите се окачвали на прътове, носени от жените по време на танца на скалпа.Танцът на победата или танцът на скалпа е от малкото, може би дори единственият танц, който се среща сред всички северноамерикански индиански народи.

*Оджибуей и уинебаго имали обичая да оставят скалповете на гроба на убит воин. По този начин те му оказвали почит, като доказвали, че за смъртта му е отмъстено. При други алгонкини черепите на враговете били окачвани върху жилищата или забучвани на колове, а одраните им кожи служели за изтривалки.
Няма коментари:
Публикуване на коментар